Pandémia Corona pôsobila ako katalyzátor zavádzania digitálnych procesov v spoločnostiach. Okrem služieb uvádzania do prevádzky a údržby na diaľku sa stretnutia a školenia čoraz častejšie uskutočňujú digitálne. Či už ide o školenia na pracovisku alebo tréningy, najmä v chemickom priemysle, aplikácie AR alebo VR sa môžu používať na učenie a precvičovanie rizikových procesov na bezpečnostných simulátoroch.
Bezpečnosť práce je v chemickom priemysle najvyššou prioritou, pretože chyby a nehody môžu mať vážne následky pre ľudí a životné prostredie. Mnohí prevádzkovatelia sa v záujme lepšieho monitorovania bezpečnosti a prevádzky zameriavajú na digitalizáciu. Na zhromažďovanie, ukladanie a analýzu údajov sa používajú technológie, ako je umelá inteligencia, strojové učenie a cloud computing. Tieto údaje sa potom premenia na užitočné poznatky, ktoré môžu prevádzkovatelia využiť na zlepšenie efektívnosti a bezpečnosti svojich aktív. Okrem toho sa po obmedzení kontaktov v dôsledku pandémie Corona rozšírili služby uvádzania do prevádzky a údržby na diaľku, ako aj digitálne ponuky na stretnutia a školenia.
Okrem toho v chemickom priemysle dochádza ku generačnej výmene: v najbližších rokoch odídu do dôchodku skúsení zamestnanci. To zvyšuje potrebu a nevyhnutnosť odovzdávania skúseností mladším zamestnancom. Vo vysoko rizikovom odvetví, akým je chemický priemysel, je nevyhnutné, aby všetci zamestnanci pokračovali v odbornej príprave, aby mohli svoju prácu vykonávať dobre a bezpečne. Tradičné metódy odbornej prípravy v posledných rokoch takmer nefungujú a často nepriťahujú mladých zamestnancov. Riešenie: pohlcujúce učenie. Pod pojmom imerzívne učenie sa rozumie prístup k odbornej príprave, ktorý využíva digitálne technológie, ako je virtuálna realita (VR) alebo rozšírená realita (AR), s cieľom pomôcť študentom rozvíjať zručnosti a učiť sa procesy. Zamestnanci tak môžu získať potrebné vedomosti v teréne aj na diaľku.
Bezpečné učenie vo virtuálnom priestore
Mladí zamestnanci poznajú najmä virtuálne prostredie. Podobne ako videohry, aj virtuálne svety sa môžu používať na školenie na pracovisku. Pri imerzívnom učení sa využívajú technológie, ako je rozšírená a virtuálna realita (AR a VR), ktoré umožňujú zážitkové učenie v bezpečnom, kontrolovanom a realistickom virtuálnom prostredí. Jednotlivé vzdelávacie systémy sa tu kombinujú so zážitkami pripravenými na hranie pomocou ovládačov konzoly a náhlavných súprav VR. Táto technológia podporuje zamestnancov, ktorí sú v spoločnosti noví, ako aj tých, ktorí v nej pracujú už niekoľko rokov. Tento proces je vhodný aj na školenia, ktoré sa musia pravidelne opakovať.
Školenia s rozšírenou realitou a virtuálnou realitou sa dajú použiť rôznymi spôsobmi. Znižujú napríklad riziko nehôd, pretože zamestnanci môžu rozpoznať zdroje nebezpečenstva v prostredí VR alebo AR a vyskúšať si dôsledky nesprávneho správania bez toho, aby sa vystavili nebezpečenstvu. Prevádzkovatelia sa môžu učiť a precvičovať rizikové postupy na bezpečnostných simulátoroch - ide o akési "učenie sa praxou". Výsledkom je, že toto školenie znižuje potrebu odstavenia zariadenia na skutočný výcvik.