Na definovanie priemyselného robota je užitočné pozrieť sa späť na to, čo sa zmenilo od ich vzniku až po súčasnosť. Prvé roboty boli práve priemyselné roboty, čo boli stroje, ktoré mohli vykonávať sériu opakujúcich sa a skôr statických pohybov. V súčasnosti je s technologickým pokrokom čoraz ťažšie rozlišovať medzi priemyselným a servisným robotom a vymedziť hranice ich pracovných oblastí. Priemyselné roboty sú definované ako roboty "na automatizáciu výroby" a servisné roboty "na riešenie užitočných úloh pre ľudí alebo zariadenia, s výnimkou aplikácií priemyselnej automatizácie".

V skutočnosti sa v priemysle vyskytujú scenáre, keď sa roboty a ľudia musia deliť o pracovný priestor a úlohy, čo znamená, že priemyselné roboty nie sú obmedzené na bezpečnú zónu.

Čoraz častejšie sa stretávame so servisnými robotmi, ktoré už pracujú v priemysle.

Koncepcia priemyselného robota

Čo je teda priemyselný robot? Ide o zariadenie, ktoré bolo navrhnuté na automatizáciu intenzívnych výrobných úloh, ako sú úlohy potrebné na nepretržite sa pohybujúcej montážnej linke. Keďže ide o veľké a ťažké roboty, sú umiestnené na stálych miestach v priemyselnom podniku a vykonávajú sa pomocou nich všetky ostatné výrobné úlohy a operácie.

Vlastnosti priemyselných robotov závisia od výrobcov, potreby a obvodu, v ktorom majú pracovať.

Podľa odbornej správy sa očakáva, že veľkosť trhu s profesionálnymi servisnými robotmi porastie v roku 2022 o 19 %. Okrem toho celosvetová pandémia otvorila ďalšie perspektívy a dopyt po použití niektorých servisných robotov, napríklad na čistenie alebo dezinfekciu alebo iné zdravotnícke úlohy.

Okrem toho sa komponenty priemyselných robotov čoraz častejšie používajú na úlohy mimo výrobného prostredia. Výzvou je integrácia priemyselných robotických systémov na nové trhy.

Jednou z výziev pre robotiku v priemysle je automatizácia výrobných liniek, aby boli pružnejšie a prispôsobivejšie individuálnym požiadavkám zákazníkov.

Hlavné oblasti integrácie priemyselných robotov:

- Logistika: mobilné autonómne roboty na prepravu tovaru v rôznych oblastiach a mobilné manipulátory, ktoré rozširujú pracovný priestor stacionárnych robotických ramien. Logistické aplikácie, na ktoré sa roboty používajú, zahŕňajú triedenie a stohovanie, metrológiu, balenie, leštenie, krútenie, vŕtanie, paletizáciu atď.

- Kontrola a údržba: používanie robotických systémov vybavených senzormi alebo umelým videním pri kontrolných úlohách v oblastiach, ktoré sú pre obsluhu náročné alebo nebezpečné. Tieto zariadenia môžu pracovať autonómne alebo ich môže diaľkovo ovládať operátor.

Viac informácií nájdete na tomto odkaze.

Aké sú oblasti použitia robotickej servisnej technológie?

- Bezpečnostné a záchranné aplikácie: detekcia a analýza nebezpečenstva, vyhľadávanie a výmena údajov v reálnom čase, presun nákladu... Autonómne mobilné roboty majú svoje využitie v oblasti bezpečnosti, záchrany a obrany. 

- Poľnohospodárstvo: AMR sa čoraz viac používajú pri zbere ovocia, identifikácii na úrovni plodín, postrekoch alebo triedení.

- Stavebníctvo: Včasná detekcia chýb, automatizované vykonávanie zložitých úloh alebo monitorovanie a kontrola sú len niektoré z úloh, ktoré možno v stavebníctve realizovať pomocou AMR.

- Medicína: Ako bolo uvedené vyššie, kolaboratívne roboty sa už často používajú v oblastiach, ako je preprava potravín alebo spotrebného materiálu, asistencia chirurgom, telemechanika alebo vykonávanie administratívnych úloh.

 

Facebook TwitterGoogle BookmarksRedditLinkedinPinterest Pin It